POWRÓT
Sprawdź, co oferuje nowa Kia Niro!
Kia Niro – oszczędność, styl i nowoczesność w jednym

Kia Niro to kompaktowy crossover, który łączy w sobie ekonomiczną jazdę, atrakcyjny styl i nowoczesne technologie. Dostępny jest w trzech zelektryfikowanych wersjach napędu – jako klasyczna hybryda (HEV), hybryda typu plug-in (PHEV) oraz samochód elektryczny (EV). Dzięki temu każdy kierowca znajdzie odmianę najlepiej dopasowaną do swoich potrzeb. Nowa generacja Kia Niro wyróżnia się odważnym designem (charakterystyczny motyw „Tiger Face” i efektowne światła LED w kształcie pulsu serca) oraz ekologicznym podejściem – we wnętrzu zastosowano materiały z recyklingu i tzw. wegańską skórę, podkreślając prośrodowiskowy charakter auta. Sprawdźmy, co oferuje każda wersja Niro pod względem osiągów, oszczędności i praktyczności.

Kia Niro Hybrid (HEV) – oszczędny wybór na co dzień

Niro Hybrid to tradycyjna hybryda, która nie wymaga ładowania z gniazdka. Pod maską pracuje benzynowy silnik 1.6 GDI z rodziny Smartstream, wspomagany przez silnik elektryczny. Razem generują moc 141 KM oraz moment obrotowy 265 Nm, przekazywane na przednie koła przez 6-stopniową dwusprzęgłową skrzynię automatyczną. Układ hybrydowy płynnie przełącza się między napędem elektrycznym a spalinowym, odzyskując energię podczas hamowania. Co ciekawe, podczas cofania Niro HEV korzysta wyłącznie z silnika elektrycznego, dzięki czemu manewry parkingowe są ciche i bezemisyjne.

Najważniejsze dane techniczne (HEV):

  • Moc systemu: 141 KM

  • Średnie zużycie paliwa (WLTP): ok. 4,5–4,8 l/100 km (bardzo niskie jak na crossover)

  • Przyspieszenie 0–100 km/h: ok. 10,4 s

  • Prędkość maksymalna: 165–168 km/h (w zależności od wyposażenia)

  • Pojemność baterii hybrydy: 1,32 kWh (niewielka bateria wspomagająca napęd)

Zalety hybrydy HEV: Ten wariant jest idealny dla kierowców, którzy chcą oszczędzać paliwo bez zmiany przyzwyczajeń. Nie trzeba pamiętać o ładowaniu – samochód sam zarządza energią. Niro HEV najlepiej czuje się w ruchu miejskim i podmiejskim, gdzie często odzyskuje energię i może chwilowo jechać na samym prądzie. W efekcie w korkach i na krótkich trasach spala zauważalnie mniej benzyny niż tradycyjny samochód. Jednocześnie zasięg zależy tylko od wielkości baku (42 litry), więc na pełnym tankowaniu można przejechać nawet około 800–900 km bez obaw o stację paliw. Moc 141 KM zapewnia przyzwoitą dynamikę – auto sprawnie rusza spod świateł i płynnie przyspiesza, a jednocześnie pozostaje bardzo ciche przy wolniejszej jeździe dzięki częstemu wyłączaniu silnika spalinowego.

Przeznaczenie: Kia Niro Hybrid to propozycja dla osób, które pokonują dużo kilometrów w mieście i poza nim, cenią niskie spalanie i prostotę użytkowania. Spodoba się kierowcom nieposiadającym własnej infrastruktury ładowania lub po prostu tym, którzy nie chcą podłączać auta do prądu. To również najtańsza z trzech wersji Niro, co może mieć znaczenie dla budżetu domowego – oferuje świetny kompromis między oszczędnością a ceną zakupu.

Praktyczność i komfort: Hybrydowa Kia Niro niczym nie ustępuje pozostałym odmianom pod względem przestronności kabiny. Dzięki nowej platformie wnętrze jest bardziej obszerne niż w poprzedniej generacji – wygodnie podróżować mogą 5 osób, a smukłe oparcia przednich foteli zostawiają dużo miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu. Bagażnik w wersji HEV ma pojemność około 451 litrów (przy zestawie naprawczym zamiast koła zapasowego), co spokojnie wystarczy na zakupy, wózek dziecięcy czy walizki na wakacyjny wyjazd. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. dwustrefową klimatyzację automatyczną, kompletny pakiet systemów bezpieczeństwa (autonomiczne hamowanie przed przeszkodą, asystent utrzymania pasa ruchu LFA, czujnik zmęczenia kierowcy itp.), kamerę cofania oraz światła LED. Wnętrze zachwyca nowoczesnym kokpitem – dostępny jest podwójny ekran 10,25” (zestaw zegarów cyfrowych połączony z ekranem systemu multimedialnego), prosty w obsłudze panel dotykowy do sterowania klimatyzacją i funkcjami infotainment, a także szereg schowków na drobiazgi. Kia Niro HEV oferuje zatem pełen komfort i technologię, jakiej oczekujemy od współczesnego samochodu rodzinnego, jednocześnie będąc liderem oszczędności.

Kia Niro Plug-in Hybrid (PHEV) – elektryka na co dzień, benzyna w zapasie

Niro Plug-in Hybrid to krok w kierunku elektromobilności dla tych, którzy nie są jeszcze gotowi na pełny „elektryk”. Wersja PHEV korzysta z tego samego silnika 1.6 GDI co hybryda, ale posiada mocniejszy motor elektryczny (62 kW) oraz dużo większą baterię litowo-jonową o pojemności 11,1 kWh. Łączna moc układu wzrasta do 183 KM, co przekłada się na bardziej dynamiczną jazdę. Niro PHEV potrafi przez znaczną część czasu zachowywać się jak samochód elektryczny – na naładowanej baterii pokonuje do 60–65 km w trybie bezemisyjnym (WLTP). Dopiero po wyczerpaniu energii zaczyna pracować silnik benzynowy, dzięki czemu łączny zasięg podróży jest znacznie większy niż w typowym EV.

Najważniejsze dane techniczne (PHEV):

  • Moc systemu: 183 KM

  • Zasięg elektryczny (WLTP): do 65 km (w cyklu mieszanym; w mieście nawet ~80 km)

  • Średnie zużycie paliwa (ważone): tylko ~1,0 l/100 km (przy regularnym ładowaniu)

  • Przyspieszenie 0–100 km/h: ok. 9,6–10,4 s (sprawniej niż wersja HEV)

  • Czas ładowania: ~3,5 godziny przy mocy 3,3 kW (typowa domowa stacja ładowania AC)

Zalety PHEV: Plug-in Hybrid oferuje to, co najlepsze z obu światów – codzienne dojazdy możemy odbywać na samym prądzie, nie zużywając ani kropli benzyny, a w razie potrzeby na trasie dalej jedziemy jak zwykłą hybrydą. Jeśli codziennie ładujemy akumulator (np. w garażu lub na firmowym parkingu), spalanie paliwa może być wręcz symboliczne. Według oficjalnych danych Kia, średnie zużycie w cyklu mieszanym wynosi poniżej 1,1 l/100 km – to efekt przyjętej metodologii pomiaru, zakładającej regularne korzystanie z trybu EV. W praktyce oznacza to realne oszczędności: większość krótkich tras (zakupy, dojazd do pracy, odwożenie dzieci do szkoły) pokonamy bezemisyjnie i niemal za darmo (koszt energii elektrycznej jest znacznie niższy niż benzyny). Z kolei na dłuższej wakacyjnej podróży nie musimy planować postoju na ładowanie – pełny bak benzyny (37 litrów) i naładowana bateria zapewniają łączny zasięg rzędu kilkuset kilometrów (sumarycznie nawet około 700–800 km). Wersja PHEV ma też nieco lepsze osiągi od czystej hybrydy: mocniejszy „elektryk” wspiera przyspieszanie, co przekłada się na bardziej żwawe ruszanie z miejsca i wyprzedzanie. Taki zapas mocy (183 KM) daje kierowcy poczucie pewności przy dynamicznej jeździe.

Dla kogo plug-in? Kia Niro PHEV będzie najlepszym wyborem dla kierowców, którzy mogą regularnie ładować samochód i pokonują na co dzień względnie krótkie dystanse, ale od czasu do czasu potrzebują pojechać w dłuższą trasę. To świetna opcja np. dla mieszkańców domów jednorodzinnych (łatwy dostęp do gniazdka lub wallboxa), którzy dojeżdżają do pracy w mieście kilkadziesiąt kilometrów – w takim scenariuszu mogą jeździć prawie wyłącznie na energii elektrycznej, ciesząc się ciszą i ekologiczną jazdą. Jednocześnie PHEV daje swobodę podróżowania po całym kraju bez obawy o infrastrukturę ładowarek, gdyż w razie potrzeby zawsze dowiezie nas do celu na silniku spalinowym. To także dobra propozycja dla osób wahających się pomiędzy hybrydą a „elektrykiem” – tutaj dostajemy jedno i drugie w jednym aucie. Trzeba jednak pamiętać, że pełnię zalet PHEV odczujemy tylko przy systematycznym ładowaniu baterii; jeśli ktoś nie ma takiej możliwości, lepiej wybrać zwykłą hybrydę.

Aspekty praktyczne: Niro Plug-in Hybrid oferuje taki sam przestronny komfort wnętrza i bogate wyposażenie, jak inne wersje, ale z uwagi na większą baterię umieszczoną pod podłogą bagażnika, ma nieco mniejszą przestrzeń ładunkową. Bagażnik PHEV mieści ok. 348 litrów, co jest wynikiem skromniejszym niż w HEV czy EV, ale nadal pozwala zapakować większość codziennych bagaży (zakupy, torby sportowe czy małą walizkę). Na rodzinny wyjazd wakacyjny może być ciaśniej, lecz nadal możliwe jest złożenie tylnej kanapy, aby uzyskać więcej przestrzeni (po złożeniu siedzeń Niro oferuje nawet do 1445 litrów pojemności – w zależności od wersji). Poza tym różnice są niewielkie: wysoka pozycja za kierownicą, wygodne fotele i nowoczesny kokpit są takie same jak w innych odmianach. Standardem jest pełen pakiet systemów bezpieczeństwa i asystentów (identycznie jak w HEV), dwustrefowa klimatyzacja, kamera cofania, czujniki parkowania i wiele więcej. Ładowanie baterii PHEV odbywa się poprzez port typu Type 2 umieszczony z boku nadwozia – proces można monitorować w aplikacji mobilnej Kia Connect lub na ekranie w samochodzie. Co istotne, gniazdo ładowania w Niro PHEV obsługuje moc do ok. 3,3 kW, więc pełne naładowanie trwa około 3–4 godzin przy użyciu dedykowanej ładowarki ściennej (wallbox) lub publicznej stacji AC. Można też podłączyć auto do zwykłego domowego gniazdka 230V, choć wtedy ładowanie będzie trwało dłużej (około 5–6 godzin). Kia Niro PHEV to więc bardzo praktyczny kompromis dla tych, którzy chcą jeździć „na prądzie”, ale zachować wygodę posiadania silnika benzynowego.

Kia Niro EV – zeroemisyjna przyszłość

Niro EV (w poprzedniej generacji znane jako e-Niro) to w pełni elektryczna odsłona tego modelu. Tutaj pod maską nie znajdziemy silnika spalinowego – jedynym źródłem napędu jest mocny silnik elektryczny o mocy 204 KM (150 kW). Maksymalny moment obrotowy wynosi 255 Nm i jest dostępny natychmiast po wciśnięciu pedału przyspieszenia, co przekłada się na wyjątkowo płynne i żwawe przyspieszenie. Niro EV rozpędza się od 0 do 100 km/h w około 7,8 sekundy, wyraźnie szybciej niż hybrydy, dzięki czemu w ruchu miejskim i przy wyprzedzaniu na trasie spisuje się bardzo dynamicznie. Samochód wyposażono w baterię litowo-jonową o pojemności 64,8 kWh, która zapewnia zasięg do 460 km na jednym ładowaniu (według normy WLTP). Taki dystans pozwala na swobodne użytkowanie elektrycznej Niro nie tylko w mieście, ale także podczas weekendowych wyjazdów za miasto, a nawet dłuższych tras z zaplanowanym postojem na doładowanie.

Najważniejsze dane techniczne (EV):

  • Moc silnika elektrycznego: 204 KM (150 kW), moment obr. 255 Nm

  • Bateria: 64,8 kWh (wysokonapięciowa litowo-jonowa)

  • Zasięg (WLTP): 460 km (cykl mieszany)

  • Średnie zużycie energii: ok. 16,2 kWh/100 km

  • Ładowanie szybkie (DC): 10–80% w ok. 43 minuty (przy wykorzystaniu stacji o wysokiej mocy)

  • Ładowanie domowe (AC): ~9–10 godzin do pełna (na wallboxie 7 kW; ładowarka pokładowa obsługuje do 11 kW, co może skrócić ten czas do ~7h przy trójfazowym zasilaniu)

  • Prędkość maksymalna: 167 km/h

Zalety elektryka: Kia Niro EV to propozycja dla osób, które chcą jeździć w 100% elektrycznie i bezemisyjnie, korzystając z wszystkich zalet takiego napędu. Po pierwsze – zerowa emisja spalin, co oznacza czystsze powietrze w mieście i brak lokalnych ograniczeń (np. wjazd do stref czystego transportu). Po drugie – cicha i płynna jazda: auto porusza się praktycznie bezgłośnie, a wibracje i hałas silnika spalinowego w ogóle nie występują. Komfort akustyczny we wnętrzu jest dzięki temu znakomity, zwłaszcza w korkach czy podczas powolnej jazdy. Po trzecie – wysoka kultura pracy i osiągi: elektryczna Niro reaguje natychmiast na dodanie „gazu”, nie musi zmieniać biegów (przekładnia jest jednostopniowa), więc przyspiesza bardzo równomiernie i energicznie. Każdy, kto przesiądzie się do EV, doceni tę natychmiastowo dostępną moc – wyprzedzanie czy włączanie się do ruchu staje się łatwe i bezpieczne. Co więcej, samochód elektryczny ma dużo niższe koszty eksploatacji: ładowanie akumulatora jest tańsze niż tankowanie benzyny (szczególnie gdy ładujemy w domu np. na nocnej taryfie), a serwisowanie pozbawione jest wielu typowych czynności (brak oleju silnikowego, sprzęgła, skrzyni biegów itp.). Dodatkowym plusem są ulgi i przywileje – kierowca EV może korzystać z buspasów w wielu miastach, ma darmowe lub tańsze parkowanie w centrach oraz może liczyć na dopłaty rządowe do zakupu elektryka (program „Mój Elektryk” w Polsce).

Dla kogo EV? Niro EV spodoba się pionierom elektromobilności – osobom świadomym ekologicznie, które chcą zminimalizować swój ślad węglowy i czerpać przyjemność z nowoczesnej technologii. To świetny wybór dla mieszkańców miast, dysponujących własnym garażem z możliwością instalacji ładowarki albo mających w pobliżu ogólnodostępne stacje ładowania. Codzienne dojazdy do pracy, odwożenie dzieci czy zakupy – wszystko to można załatwić bez kropli paliwa, ciesząc się ciszą i płynnością jazdy. Zasięg 460 km oznacza, że większość zwykłych tras pokonamy bez stresu o stan baterii. Oczywiście, planowanie bardzo długich podróży (np. wakacje na drugim końcu kraju) wymaga uwzględnienia przerw na ładowanie, ale sieć szybkich ładowarek w Polsce dynamicznie się rozwija, więc przejechanie trasy kilkusetkilometrowej elektryczną Niro jest coraz łatwiejsze. Jeśli masz możliwość ładowania auta w nocy w domu, każdego ranka witasz dzień z „pełnym bakiem prądu” – to niezwykle wygodne uczucie, które docenia wielu użytkowników EV. Kia Niro EV jest więc idealna dla tych, którzy większość czasu jeżdżą po mieście i okolicach, mają dostęp do gniazdka oraz chcą być częścią elektrycznej rewolucji na drogach.

Praktyczność i nowinki: Wariant elektryczny nadwoziowo niemal nie różni się od pozostałych, ale dzięki brakowi silnika spalinowego projektanci wygospodarowali więcej przestrzeni bagażowej. Bagażnik Niro EV ma ok. 475 litrów pojemności (czyli najwięcej spośród trzech wersji), a dodatkowo pod przednią maską znajduje się praktyczny schowek o objętości 20 litrów, idealny na przewożenie kabli do ładowania czy drobnych przedmiotów. Mimo ciężkiego akumulatora w podłodze (co podnosi masę własną auta), inżynierom udało się odpowiednio zestroić zawieszenie – samochód prowadzi się pewnie, a niżej położony środek ciężkości nawet poprawia stabilność na zakrętach. Na pokładzie wersji EV znajdziemy też unikalne funkcje, niedostępne w spalinowych odmianach. Przykładem jest system Vehicle-to-Device (V2D), dzięki któremu Kia Niro EV może służyć jako przenośne źródło energii – z gniazdka (adaptera) podłączonego do portu ładowania możemy zasilić sprzęt biwakowy, podłączyć laptopa, a nawet naładować rower elektryczny, korzystając z energii zgromadzonej w akumulatorze samochodu. To doskonałe rozwiązanie dla aktywnych osób, lubiących wypad na camping czy chcących awaryjnie zasilić urządzenie podczas przerwy w dostawie prądu. Ponadto Niro EV standardowo oferuje system Keyless Access (Smart Key) z przyciskiem start, aktywny tempomat z funkcją Stop&Go, a także mocniejszą klimatyzację pompą ciepła (opcjonalnie) zapewniającą wydajne ogrzewanie kabiny przy mniejszym ubytku zasięgu zimą. Pod względem multimediów i bezpieczeństwa, elektryk jest równie nowocześnie wyposażony jak HEV i PHEV – dostajemy duży ekran, nawigację z planowaniem ładowania, pełen zestaw asystentów kierowcy oraz możliwość zdalnego monitorowania auta przez aplikację. Kia Niro EV to zatem kompletny, rodzinny crossover klasy kompakt, który udowadnia, że ekologiczna jazda może iść w parze z użytecznością i komfortem.

Podsumowanie – trzy odsłony nowoczesności

Kia Niro w każdej ze swoich wersji udowadnia, że można połączyć oszczędność, styl i nowoczesność w jednym samochodzie. Niezależnie od tego, czy wybierzemy hybrydę, hybrydę plug-in czy elektryka, otrzymujemy przestronne i funkcjonalne auto z podwyższonym nadwoziem crossovera, które świetnie sprawdzi się jako samochód miejski i rodzinny. Wersja Hybrid (HEV) zadowoli tradycjonalistów szukających niskiego spalania bez konieczności ładowania – to po prostu wygodny i ekonomiczny towarzysz codziennej jazdy. Plug-in Hybrid (PHEV) będzie idealny dla niezdecydowanych: pozwoli zasmakować elektromobilności na co dzień, ale da też pełen komfort w trasie dzięki silnikowi spalinowemu. Z kolei Niro EV to propozycja dla pionierów i entuzjastów nowych technologii – zeroemisyjna, dynamiczna i niesamowicie cicha, wyznacza kierunek, w którym zmierza motoryzacja.

Wszystkie trzy odmiany Niro oferują wysoki poziom wyposażenia, nowoczesne systemy multimedialne i bezpieczeństwa oraz charakterystyczny design Kia, dzięki czemu nie trzeba iść na kompromis wybierając ekologiczny napęd. Producent obejmuje każdy model 7-letnią gwarancją (lub do 150 000 km), co daje poczucie spokoju i potwierdza niezawodność tych pojazdów.

Kia Niro to zatem samochód, który dopasowuje się do stylu życia kierowcy: oszczędza paliwo lub energię, zapewnia przestrzeń i wygodę dla rodziny, a przy tym wygląda nowocześnie i atrakcyjnie. Niezależnie od wybranej wersji napędu, możemy cieszyć się jazdą pełną satysfakcji, oszczędności i poczucia dbałości o środowisko – dokładnie tak, jak obiecuje hasło „oszczędność, styl i nowoczesność w jednym”. Wybór należy do Ciebie – każda z wersji Kia Niro ma unikalne zalety, ale wszystkie dostarczają równie dużo radości z posiadania inteligentnego i ekologicznego auta przyszłości.